Valpkurs del 1

Igår kväll var det första hundträffen på valpkursen.
Bonzo gick förstås bananas och ville hälsa på alla!
 
Men han lugnade sig rätt snart och även om han fick återfall så skötte han sig bra.
Vi fick gå omkring så hundarna fick spana in området och samtidigt skulle vi ha kontaktövningar med våra valpar.
 
Vi fick stå i ring och instruktören och hennes assistent gick runt och hälsade för att vi skulle lära hundarna att matte/husse hälsar först.
 
Sen skulle vi träna inkallning, det var riktigt nervöst!
Första gången skulle vi visa valpen en leksak som vi sen skulle locka till oss dom med förutom ett kommando. Andra gången fick vi inte visa leksaken först och då gick det inte lika bra för mig och Bonzo. Men han kom till mig till slut iaf.
 
Sen fick man välja om man skulle lämna sin hund i bilen eller ha den med in i stugan för fika och teori. Bonzo fick vara i bilen med en skål vatten, för där slappnar han av. Det gör han inte i stugan. Nåt att jobba med.
 
Himla kul är att vi är, tror jag, nio ekipage och alla hundar är av olika ras.
Det känns verkligen rätt att gå den är kursen, vissa delar borde alla hundägare få inbankat i huvudet. Tex om hundens signaler och hur hunden tyder våra signaler i olika situationer.
Tex när vi kortar in kopplet för att få bättre kontroll vid ett hundmöte...
 
Ojoj, det är mycket att tänka på!
Tog ingen bild så jag bjuder på en bild från 1 januari.
Han har vuxit min lilla kille...och börjar verkligen bli könsmogen
Hjälp vad söt han var!
Ett under att man inte pussade och kramade på honom dygnet runt
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

miansliv.blogg.se

Ett ställe där jag skriver ner det jag känner och upplever

RSS 2.0